Thursday, January 21, 2010

Petani di Negara Bahagian Kachin di utara Burma di tempat untuk mereka telah diperintahkan untuk menjual padi kepada Tentera Burma pada akhir Disember


English to Malay translation

Farmers ordered to sell paddy to army in northern Burma

Petani di Negara Bahagian Kachin di utara Burma di tempat untuk mereka telah diperintahkan untuk menjual padi kepada Tentera Burma pada akhir Disember tahun lalu dengan harga lebih rendah daripada harga pasaran, petani tempatan mengatakan Kachin News Group.
Urutan oleh pejabat pentadbiran cawangan Dawhpumyang-bandar di Bhamo kabupaten pada tarikh 21 Disember mengatakan setiap petani diarahkan untuk menjual satu Tin (Myanmar unit pengukuran standard beras adalah 1 Tin = 10,5 kg) per hektar kepada pengkalan tentera darat Burma tempatan di --- Light Myothit Batalion Infantri (LIB) No 387.
Seorang petani membawa seikat padi di Waingmaw bandar di Negara Kachin, Burma utara.
Bilangan total padi untuk lagu Tin 5.400 (56.700 kg) harus dijual kepada pengkalan tentera di Burma kyat 3.000 (US $ 3.1) per Tin, seorang petani di Dawhpumyang Perkataan.
Pada harga yang berlaku, para petani boleh menjual Timah padi bagi antara 3.500 kyat (US $ 3.6) dan 4.000 kyat (US $ 4.2) di pasaran terbuka dan pasaran di sempadan China Kachin State, kata seorang petani di cawangan-bandar.
"Sebenarnya saya tidak mahu menjual padi kepada tentera kerana harga rendah. Tapi, ini adalah perintah dan kerana itu wajib, "katanya.
Beberapa petani yang tinggal di jarak daripada 387 LIB telah memutuskan untuk menyediakan setara kas untuk padi, mengikut petani di daerah-daerah terpencil cawangan-bandar.
Ada dua sebab utama bagi petani, yang tidak mahukan kerugian lebih lanjut --- petani untuk mengangkut padi total diminta untuk ke pengkalan tentera mereka-kos sendiri dan mereka tidak suka kepada tentera skala yang lebih besar daripada skala standard, kata petani di daerah tersebut.
Setiap tahun, datang pasca musim panen yang bermula Disember, petani di Negara Kachin diperintahkan untuk menjual padi dalam jumlah besar ke pengkalan tentera Burma tempatan pada harga tetap, kata sumber-sumber di kalangan petani tempatan.
Penguasa ketenteraan mendakwa bahawa Negara Kachin adalah mangkuk beras terbesar keempat di negara tetapi mereka tidak memberikan subsidi kepada petani, menurut petani di Negara.
Setiap tahun, petani harus menjual padi yang diminta, untuk tentera bingung, tambah petani tempatan.

No comments:

Malaysia Mungdan hta e shanu nga ai Jinghpaw wunpawng myusha ni KDO-KRC Kachin Development Organization (20) Ning hpring poi lamang galaw

  KRC Ningbaw Sum Hka La Seng Poi Amu madu Shd. Hpaude Jaw Tu Hkawng & Shy. Maru Lu Lu Seng Poi Shabyin Shatai Komiti